Mensverbetering/ de maakbaarheid van de mens



In het kort
Het Rathenau Instituut, had een vraag voor de studenten van de AKV/ st' Joost van de Minor Illustratie en dat was het volgende:
Bedenk iets voor het Diner Pensant om een discussie te stimuleren, want het Rathenau is een instituut die (intieme) technologieën met zijn gevolgen analyseert en daarover discussieert . waarna een aantal onderwerpen volgden.

Het volgende onderwerp sprak me erg aan en ik ging aan de slag.

Het onderwerp: de maakbaarheid van de mens/ mens-verbetering.

De volgende vraag kwam in me op:
Hoe ziet onze medische toekomst eruit?

Ik wil het hebben over:
- dilemma's rondom mens-verbetering zoals bijv.:
Dat je in de toekomst ritalin kunt slikken om beter te presteren.
of dat plastische chirurgie kan worden ingezet om dierlijke aspecten/krachten aan mensen toe te kennen.

Het is vooral van belang dat we ons gaan beseffen welke druk het streven naar perfectie ons oplegt.

Dan komt de vraag, hoe ga ik dit in beeld brengen?
- Ik maak een stop motion filmpje die tijdens het diner kan worden gedraaid om het idee te presenteren.
Het filmpje hierboven is een voorbeeld van hoe het eruit komt te zien, maar heeft nog zijn aanpassingen nodig. Het heeft nog geen kop en geen staart, verder wil ik het nog meer minimaliseren.

Door minimalistische lijntekeningen, wil ik laten zien dat er maar weinig nodig is om aan te geven wat ik wil verbeelden.
- Ik ga overdrijven in de verbeelding door mens en dierlijke organen met elkaar te kruisen, waardoor de mens werkelijk dierlijjke krachten krijgt.

Hier verbeeld ik het dagelijks leven in drie scenario's, we hebben haast, maar de brug staat open- we werken snel, maar het is nog altijd te langzaam- iemand wordt bestolen maar door de angst zijn de helden op.

In de toekomst kunnen wij deze hobbels op de weg voorkomen, door dus ritalin te slikken voor betere prestaties, of door dierlijke organen te drinken, voor betere prestaties. PRESTEREN PRESTEREN PRESTEREN.

Ik overdrijf dit nu door in mijn filmpje te laten zien dat de mens na het drinken van dierlijke organen deze dierlijke krachten bezit en een soort super mens wordt.

Mijn onderwerp is voor het Rathenau al oude koek, maar wil het toch nog eens op tafel leggen, omdat naar mijn idee nog lang niet alle gevolgen zijn besproken van de medische mensverbetering.

Geen opmerkingen: